Nieuczciwi kontrahenci często spóźniają się z dostawami, nie regulują płatności na czas czy dostarczają nam niepełnowartościowy towar. To wszystko sprawia, że decydujemy się rozwiązać łączącą nas umowę, jednak – jak się okazuje – mamy także prawo do odzyskania swoich należności, a czasami również do uzyskania odpowiedniego odszkodowania. Jak walczyć z nieuczciwymi kontrahentami?
Kiedy należy się rekompensata?
Partnerzy biznesowi zawsze powinni zawierać między sobą kontrakt, w którym jasno określą warunki współpracy. Umowa nie może zawierać zapisów, które w jakikolwiek sposób naruszałyby obowiązujące prawo, dlatego też dobrze, aby przed sfinalizowaniem kontraktu, sprawdził go prawnik. Tego typu usługi świadczy adwokat w Łodzi Wodo i Partnerzy. Na podstawie zawartej umowy, można domagać się odszkodowania, w przypadku niewywiązania się z niej.
Kontrahent może zawinić na przykład poprzez niedostarczenie produktów w terminie bądź dostarczenie towaru wadliwego, który nie nadaje się do sprzedaży bądź obróbki. Będziemy musieli udowodnić, że w wyniku zaniedbania kontrahenta:
- ponieśliśmy wyższe niż zwykle koszty działalności,
- doszło do wstrzymania procesów produkcyjnych,
- naruszono normalny rytm pracy,
- nie wywiązaliśmy się z zawartych kontraktów.
W jaki sposób można walczyć z nieuczciwym kontrahentem?
Walka z nieuczciwym kontrahentem rozpoczyna się od oszacowania strat, jakie ponieśliśmy. Jeśli te są wysokie, mamy prawo ubiegać się o odszkodowanie bądź zwrot poniesionych kosztów. Najprościej byłoby, aby kontrahent uznał swoją winę i wyraził zgodę na wypłatę odszkodowania. Najczęściej jednak sytuacja wygląda zgoła inaczej, bowiem partnerzy biznesowi podejmują się negocjacji, aby zaniżyć wartość rekompensaty.
W takim przypadku warto skorzystać z pomocy prawnika, który wesprze nas w prowadzeniu negocjacji. Jeśli uda nam się dojść do porozumienia, zostanie zawarta ugoda. Jeśli kontrahent odmówi współpracy, możemy wnieść sprawę do sądu. Warto mieć na uwadze, że zwykle tego typu procesy trwają kilka miesięcy, a czasami nawet lat. Z drugiej strony, mogą okazać się wręcz koniecznością, jeśli inny kontrahent domaga się odszkodowania od nas, gdyż nie wywiązaliśmy się z umowy. Wtedy też możemy obciążyć nieuczciwego kontrahenta dodatkowymi kosztami, które normalnie my musielibyśmy ponieść.
Jak postępować w przypadku braku płatności?
Nieuczciwość kontrahenta może przejawiać się także w braku dokonywania płatności na czas. Jak postępować w takim przypadku? Zazwyczaj konieczna okazuje się windykacja należności, która może mieć różnoraki charakter. Na początek ma miejsce windykacja polubowna, która polega na przypominaniu kontrahentowi o zaległym zobowiązaniu. Niemniej jednak, jeśli w dalszym ciągu nie dokona on płatności, warto wysłać monity ponaglające z zaznaczeniem, że jeśli nie wywiąże się on ze zobowiązania, sprawa trafi na drogę sądową.
Rzeczywiście, kolejnym krokiem jest już tylko sprawa w sądzie, która może trwać kilka miesięcy. Z drugiej strony, często jest to jedyny sposób na odzyskanie należności. W sądzie należy wykazać, że podejmowane były próby polubownego odzyskania pieniędzy – warto przedstawić maile bądź kopie wysyłanych monitów ponaglających.
Windykacja sądowa kończy się zajęciem komorniczym – komornik ściąga z majątku przedsiębiorstwa pieniądze, a następnie oddaje nam naszą należność. Wchodząc na drogę sądową, również warto skorzystać z pomocy doświadczonego prawnika, który pomoże dopełnić wszelkich formalności. Przeprowadzi też klienta przez cały proces sądowy.